Frukost. Del 1a: Ett förtydligande

Jag fick en undran till mig om spirulina. ”Vad är det? Vad är det bra för? Var hittar jag det i butiken?” Så de här frågorna svarar jag på idag!

Vad är spirulina?

Spirulina är en blågrön alg som växer vilt i både sötvatten och hav. På grund av att den är ett så populärt kosttillskott odlas den idag mest i sötvattendammar i Kina, Hawaii och Australien. Den anses vara en av världens äldsta livsmedel, och man vet att aztekerna åt spirulina på 1500-talet. Det finns också rapporter om att spirulina för över tusen år sedan ingick som livsmedel för befolkningen i nuvarande Tchad i Afrika.

Det finns ca 50 olika arter men den vanligaste är spirulina platensis. Algen innehåller en hög andel protein, per 100 gram har den 57 gram protein vilket är mycket, jämfört med t ex rött kött, som innehåller drygt 20 gram (om man utgår från ett förhållandevis magert kött).

Den blågröna mikroalgen spirulina innehåller mängder av nyttiga ämnen .

Det är ett superfood!

Algen har inte bara en hög andel proteiner, utan den innehåller också ett stort antal vitaminer och mineraler samt alla nio essentiella aminosyror, vilket är ovanligt för vegetabilier. Därtill innehåller den ämnet klorofyll, där många antioxidanter ingår. Det finns även en mängd andra välgörande ämnen t ex karotenoider, fykocyaniner, vilka ligger bakom spirulinans antiinflammatoriska egenskaper, och ett enzym som kallas SOD (superoxiddismutas som finns naturligt i kroppens alla celler och motverkar fria radikaler). Spirulina innehåller hela spektrumet av B-vitaminer, inklusive vitamin B12, som nästan bara finns i animalier. Många vegetarianer behöver därför ta B12 som kosttillskott. Bland mineraler har spirulina en hög andel kalium, kalcium, magnesium, järn, zink och koppar, som alla har viktiga funktioner i kroppen. Järn t ex behövs för blodbildningen och transport av syre. Spirulina innehåller också rikligt med omega 3-fettsyror. De har många olika uppgifter i kroppen och behövs bland annat för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler. De påverkar också regleringen av blodtrycket, hur njurarna fungerar och vårt immunförsvar. Omega-3 minskar blodets levringsförmåga och minskar på så sätt risken för blodpropp. 

Du hittar på spirulina i hälsokostbutiker och i välsorterade livsmedelsaffärer.

Spirulina i maten

Hur använder man då spirulina? Rekommenderat dagligt intag är ca 15 gram, eller 2-3 msk/dag. Blanda i en smoothie, i din morgonjuice, i bröd, i soppor och såser, eller som jag – i gröten. Den har en viss gräsaktig smak, som man kan neutralisera med hjälp av andra kryddor, t ex pressad citron eller ingefära. Efter ett tag vänjer man sig vid smaken. Tänk på att spirulina har en uppiggande effekt så ta gärna ett tillskott av det när du går upp och ska vara pigg, hellre än precis innan du ska sova. Bäst effekt i kroppen får du vid intag på fastande mage.

Ett bra grundrecept på smoothie:

2 msk spirulinapulver
3 dl juice, fil eller yoghurt
1 banan eller 1 dl andra bär
Blanda allt i en mixer. Vill du ha mer sötma kan du använda flytande honung.

Bild från Spirulinaguiden.se.

När ska man inte äta spirulina?

Är man gravid eller ammar är det allmänna rådet att undvika spirulina eftersom alger innehåller jod som anrikas i bröstmjölken. En annan anledning till att undvika alger under graviditet är att de är utrensande, vilket innebär att de gifter som du har haft lagrade i kroppen släpps ut i blodet och bröstmjölken. Det är självklart bra att bli av med olika gifter som kan finnas i kroppen, men inte när man är gravid eller ammar eftersom t ex tungmetaller kan hamna i barnens kroppar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *