5 knep i VABruari

Februari är här, eller VAB-ruari som månaden har kallats de senaste åren. Enligt Försäkringskassans statistik är det den månad på året då flest småbarnsföräldrar är hemma och tar hand om sjuka barn. Det går förkylningar, feber och magsjuka. Det är inte bara vintersäsong utan även influensasäsong. Under vintern vistas vi mer inomhus vilket gör att smittspridning och därmed risken att bli sjuk ökar. Så det finns goda skäl att sköta om sin kropp ordentligt!

Här kommer 5 enkla knep för att minska risken att drabbas:

1) Tvätta händerna med tvål och vatten! Före maten, efter varje toalettbesök, när du kommer hem från jobbet eller från shoppingturen. Att minimera mängden bakterier och virus genom en vanlig handtvätt kommer du långt på.

Handtvätt med tvål och vatten.

2) Nys och hosta i armvecket. Det är självklart, men det tål att upprepas…

3) Ös på med frukt och grönsaker! Därmed får du vitaminer, mineraler och antioxidanter som behövs för ett välfungerande immunförsvar.

4) Ät gurkmeja, ingefära och vitlök regelbundet!
Gurkmeja är en ingefärsväxt som används som krydda och har använts länge inom folkmedicinen för att bota inflammatoriska krämpor. har flera läkande egenskaper och är en mycket kraftig antioxidant. Det finns nästan 12 000 vetenskapliga studier publicerade på den aktiva ingrediensen kurkumin som finns i gurkmeja. Farmakologiska studier har visat att kurkumin har lika stark inflammationshämmande effekt som kortison och fenylbutazon. 

Gurkmeja får sin härligt gula färg av ämnet kurkumin.

Vitlök har antibiotiska egenskaper. Äter du regelbundet vitlök får du friskare hud och stärker immunförsvaret.  Vitlök används sedan långt tillbaka i tiden för att bekämpa influensa och inflammatoriska problem. Förutom inflammationer är den verksam mot bakterier, svampar, parasiter och virus.

Ingefära sägs kunna minska och behandla inflammationer. Den sägs även vara antibakteriell och stärker immunförsvaret med den höga halten antioxidanter.  Enligt vetenskapliga studier är ingefära bra för matsmältningen och bra att inta i förkylningstider. Har du redan blivit förkyld är det försent men genom att äta ingefära varje dag när du är frisk förebygger du förkylningar.

5) Sov ordentligt och få din vardagsmotion.
Att sova för lite någon natt då och då fixar kroppen, men blir det ständigt för få timmar i sängen så säger kroppen ifrån med bland annat sämre immunförsvar. Lika viktigt som sömnen är att röra på sig i vardagen och göra någon pulshöjande aktivitet varje dag, gärna flera gånger per dag. Det ger positiva effekter på immunförsvaret som lättare tar hand om inkräktare, såsom bakterier och virus, i kroppen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *